Frederike Jansen

Frederike Jansen

Strategisch adviseur

Expertisegebieden

Als onderwijskundige met specialisatie in internationaal en vergelijkend onderwijs, richt ik mij op Life long en Life wide learning en de ontwikkeling en implementatie van innovatieve leeroplossingen binnen zowel formele als non-formele onderwijscontexten. Mijn expertise ligt op het snijvlak van beleidsadvies en -ontwikkeling, praktijk en onderzoek.

In mijn huidige rol als strategisch adviseur bij het Nationaal coördinatiepunt NLQF ben ik betrokken bij het monitoren, beheren en implementeren van het NLQF in Nederland. Daarnaast zet ik me in voor de doorontwikkeling van het NLQF en het EQF, en de aansluiting op ontwikkelingen nationaal en internationaal. Centraal in mijn werk staat het verbinden van beleid, praktijk en mensen.

Waarom is het NLQF in jouw ogen van belang?

Het NLQF is voor mij van cruciaal belang omdat het een gemeenschappelijke taal biedt voor het waarderen van leerresultaten, ongeacht waar en hoe deze zijn verworven. In een dynamische maatschappij en arbeidsmarkt met snel veranderende eisen, waarin formeel, non-formeel en informeel leren elkaar aanvullen en versterken, helpt het NLQF om leren zichtbaar en qua niveau vergelijkbaar te maken. Daarmee draagt het bij aan meer transparantie, mobiliteit en inclusiviteit op de arbeidsmarkt én in de samenleving.

Hoe speelt het NLQF hierin een belangrijke rol?

Het NLQF fungeert als brug tussen verschillende leeromgevingen en sectoren, het verbindt leerwegen en opent zo op diverse manieren de weg naar arbeidsmarktkansen. Door leeruitkomsten centraal te stellen, stimuleert het raamwerk een meer holistische benadering van het waarderen van leren en ontwikkelen. In mijn werk zie ik dagelijks hoe het raamwerk organisaties helpt om hun leertrajecten op passend niveau aan te bieden, te valideren en te positioneren binnen een breder nationaal en Europees kader. Het NLQF biedt houvast voor opleiders, werkgevers én lerenden, en draagt zo bij aan een toekomstbestendig en inclusief leerlandschap.