NLQF/ EQF – Niveau 3

Het Nederlands kwalificatieraamwerk (NLQF) bestaat uit acht niveaus en één instroomniveau.  De niveaus worden vastgesteld aan de hand van beschrijvingen van wat iemand weet en kan na voltooiing van het leerproces. Deze beschrijvingen van de niveaus van kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid noemen we leeruitkomsten. 

Gereguleerde en niet gereguleerde kwalificaties


Alle door de overheid erkende kwalificaties hebben een NLQF-niveau. Voor niet door de overheid erkende kwalificaties kun je een NLQF-niveau aanvragen. Alle ingeschaalde private kwalificaties zijn ingeschaald in het NLQF. Deze zijn opgenomen in het NLQF-register. Zie ook de Database NLQF-kwalificaties, waar je  kwalificatieniveaus makkelijk met elkaar kunt vergelijken.

Context

  • Een herkenbare, maar wisselende leef- en/of werkomgeving.

Kennis

  • Bezit kennis van materialen, middelen, feiten, begrippen, eenvoudige theorieën, methoden en processen, trends en ontwikkelingen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.
  • Kennis van feiten, beginselen, processen en algemene begrippen van een werk- of studiegebied.

Vaardigheden

  • Reproduceert de kennis en past deze toe
  • Voert eenvoudige herkenbare (beroeps)taken uit op basis van automatismen 
  • Identificeert samengestelde problemen, veroorzaakt door meerdere factoren, in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein.
  • Lost deze planmatig op met behulp van bestaande procedures en richtlijnen om de juiste gegevens te identificeren en te gebruiken.
  • Vraagt ondersteuning bij verdere persoonlijke ontwikkeling na reflectie en beoordeling van eigen (leer)resultaten.
  • Verkrijgt, verwerkt en combineert informatie over materialen, middelen, feiten, begrippen, eenvoudige theorieën, trends en ontwikkelingen, methoden en processen van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.
  • Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.
  • Geeft uitleg en instructie.
  • Een waaier van vereiste cognitieve en praktische vaardigheden om taken uit te voeren en problemen op te lossen door de keuze en toepassing van basismethodes, hulpmiddelen, materialen en informatie.  

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid 

  • Werkt in een herkenbare, wisselende leef- en/of werkomgeving samen met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.
  • Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van een eigen afgebakend takenpakket en/of studie.
  • Draagt gedeelde verantwoordelijkheid voor het resultaat van het routinewerk en of studieactiviteit van anderen.
  • Verantwoordelijkheid op zich nemen door de voltooiing van taken op werk- of studiegebied.
  • Bij de oplossing van problemen het eigen gedrag aanpassen aan de omstandigheden.