NLQF/ EQF – Niveau 1

Het Nederlands kwalificatieraamwerk (NLQF) bestaat uit acht niveaus en één instroomniveau.  De niveaus worden vastgesteld aan de hand van beschrijvingen van wat iemand weet en kan na voltooiing van het leerproces. Deze beschrijvingen van de niveaus van kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid noemen we leeruitkomsten. 

Gereguleerde en niet gereguleerde kwalificaties


Alle door de overheid erkende kwalificaties hebben een NLQF-niveau. Voor niet door de overheid erkende kwalificaties kun je een NLQF-niveau aanvragen. Alle ingeschaalde private kwalificaties zijn ingeschaald in het NLQF. Deze zijn opgenomen in het NLQF-register. Zie ook de Database NLQF-kwalificaties, waar je  kwalificatieniveaus makkelijk met elkaar kunt vergelijken.

Context

  • Een herkenbare dagelijkse leef- en/of werkomgeving.

Kennis

  • Bezit basale kennis van eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.
  • Algemene basiskennis.

Vaardigheden

  • Reproduceert de kennis en past deze toe.
  • Voert eenvoudige herkenbare (beroeps)taken uit op basis van automatismen. 
  • Herkent eenvoudige problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze problemen op.
  • Werkt met begeleiding aan persoonlijke ontwikkeling.
  • Formuleert met begeleiding eigen leerdoelen.
  • Verkrijgt en verwerkt informatie over eenvoudige feiten en zienswijzen gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein.
  • Communiceert op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies, met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.
  • Luistert en begrijpt.
  • Vereiste basisvaardigheden om eenvoudige taken uit te voeren. 

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid 

  • Werkt in een herkenbare leef- en/of werkomgeving samen met gelijken, collega’s, leidinggevenden en of relevante derden.
  • Draagt, met begeleiding, verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen eenvoudige en afgebakende taken en/of studie.
  • Werken of studeren onder rechtstreeks toezicht in een gestructureerde context.