NLQF/ EQF – Niveau 8

Het Nederlands kwalificatieraamwerk (NLQF) bestaat uit acht niveaus en één instroomniveau.  De niveaus worden vastgesteld aan de hand van beschrijvingen van wat iemand weet en kan na voltooiing van het leerproces. Deze beschrijvingen van de niveaus van kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid noemen we leeruitkomsten. 

Gereguleerde en niet gereguleerde kwalificaties


Alle door de overheid erkende kwalificaties hebben een NLQF-niveau. Voor niet door de overheid erkende kwalificaties kun je een NLQF-niveau aanvragen. Alle ingeschaalde private kwalificaties zijn ingeschaald in het NLQF. Deze zijn opgenomen in het NLQF-register. Zie ook de Database NLQF-kwalificaties, waar je  kwalificatieniveaus makkelijk met elkaar kunt vergelijken.

Context

  • Een onbekende, wisselende leef- en/of werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid, ook internationaal.

Kennis

  • Bezit de meest geavanceerde kennis van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied en op het raakvlak tussen verschillende beroepen, kennisdomeinen en/of wetenschapsgebieden.
  • Bezit kennis verkregen door persoonlijk onderzoek of werk, leidend tot een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van vak- en/of wetenschapsgebied.
  • Bezit een kritisch inzicht in een vak- en/of wetenschapsgebied waaronder een kritisch begrip van de belangrijkste en actuele theorieën, principes en concepten.
  • De meest geavanceerde kennis op een werk- of studiegebied en op het raakvlak tussen verschillende vakgebieden.

Vaardigheden

  • Reproduceert, analyseert en integreert de kennis op gezaghebbende wijze en past deze toe, ook in andere contexten, en gaat om met complexe materie.
  • Deze kennis vormt de basis voor originele ideeën en onderzoek.
  • Gebruikt de opgedane kennis op een hoger abstractieniveau. Denkt conceptueel. Stelt argumentaties op en verdiept deze.
  • Brengt op basis van methodologische kennis een complex fundamenteel onderzoek zelfstandig tot een goed einde.
  • Levert door origineel onderzoek een bijdrage aan verlegging van grenzen van kennis door een omvangrijke hoeveelheid werk, waarvan een deel een nationaal of internationaal beoordeelde publicatie verdient.
  • Signaleert beperkingen van eigen kennis en/of bestaande kennis in de beroepspraktijk in het kennisdomein en of wetenschapsdomein en op het raakvlak tussen verschillende beroepspraktijken en/of kennisdomeinen en onderneemt actie.
  • Analyseert en evalueert complexe beroeps- en/of wetenschappelijke taken en kan deze ad hoc uitvoeren.
  • Identificeert en analyseert uiterst complexe en onvoorspelbare problemen, vaak met een hoog afbreukrisico, in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op.
  • Levert in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein een wetenschappelijke bijdrage aan de oplossing van complexe en onvoorspelbare problemen door gegevens te Niveau 8 NLQF EQF identificeren en te gebruiken.
  • Ontwikkelt zich grotendeels autonoom op basis van intrinsieke motivatie.
  • Bewerkstelligt technologische, sociale en/of culturele vooruitgang in de samenleving.
  • Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, brede en kritische manier:
  • Geeft deze unieke informatie op wetenschappelijke wijze weer.
  • Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, specialisten, niet- specialisten, leidinggevenden, relevante derden en of de bredere wetenschappelijke gemeenschap en de samenleving als geheel.
  • Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan.
  • De meest geavanceerde en gespecialiseerde vaardigheden en technieken, met inbegrip van synthese- en evaluatievaardigheden/- technieken, vereist om kritische problemen in onderzoek en/of innovatie op te lossen en bestaande kennis of professionele manieren van werken uit te breiden en opnieuw te definiëren.  

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid 

  • Werkt samen in een onbekende, wisselende leef- en/of werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid, ook internationaal met gelijken, collega’s, specialisten, niet- specialisten, leidinggevenden, relevante derden en de samenleving als geheel.
  • Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/ of studie en voor het resultaat van het werk van anderen.
  • Draagt verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de professionele ontwikkeling van personen en groepen.
  • Bedenkt, ontwerpt, implementeert en past een substantieel onderzoeksproces aan met wetenschappelijke integriteit.
  • Blijk geven van een grote mate van autoriteit, innovatie, autonomie, wetenschappelijke en professionele integriteit en aanhoudende betrokkenheid bij de ontwikkeling van baanbrekende ideeën of processen voor werk- of studiecontexten, met inbegrip van onderzoek.