NLQF/ EQF – Niveau 7

Het Nederlands kwalificatieraamwerk (NLQF) bestaat uit acht niveaus en één instroomniveau.  De niveaus worden vastgesteld aan de hand van beschrijvingen van wat iemand weet en kan na voltooiing van het leerproces. Deze beschrijvingen van de niveaus van kennis, vaardigheden en zelfstandigheid en verantwoordelijkheid noemen we leeruitkomsten. 

Gereguleerde en niet gereguleerde kwalificaties


Alle door de overheid erkende kwalificaties hebben een NLQF-niveau. Voor niet door de overheid erkende kwalificaties kun je een NLQF-niveau aanvragen. Alle ingeschaalde private kwalificaties zijn ingeschaald in het NLQF. Deze zijn opgenomen in het NLQF-register. Zie ook de Database NLQF-kwalificaties, waar je  kwalificatieniveaus makkelijk met elkaar kunt vergelijken.

Context

  • Een onbekende, wisselende leef- en/of werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid, ook internationaal.

Kennis

  • Bezit bijzonder gespecialiseerde geavanceerde kennis van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied en op het raakvlak tussen verschillende beroepen, kennisdomeinen en/of wetenschapsgebieden.
  • Bezit kritisch begrip van een reeks van theorieën, principes, en concepten, waaronder de belangrijkste van een beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebied.
  • Bezit uitgebreide, gedetailleerde kennis en kritisch begrip van enkele belangrijke actuele, problemen, onderwerpen en specialismen gerelateerd aan het beroep, kennisdomein en/of wetenschapsgebieden.
  • Bijzonder gespecialiseerde kennis, die ten dele zeer geavanceerd is op een werk- of studiegebied, als basis voor originele ideeën en/of onderzoek.
  • Kritisch bewustzijn van kennisproblemen op een vakgebied en op het raakvlak tussen verschillende vakgebieden.

Vaardigheden

  • Reproduceert, analyseert en integreert beroepsgerichte en wetenschappelijke kennis en past deze toe, ook in andere contexten en gaat om met complexe materie.
  • Deze kennis vormt de basis voor originele ideeën en onderzoek.
  • Gebruikt de opgedane kennis op een hoger abstractieniveau. Denkt conceptueel. Stelt Niveau 7 NLQF EQF argumentaties op en verdiept deze.
  • Brengt op basis van methodologische kennis een fundamenteel onderzoek zelfstandig tot een goed einde.
  • Levert een originele bijdrage aan het ontwikkelen en toepassen van ideeën, vaak in onderzoekverband.
  • Signaleert beperkingen van eigen kennis en/of bestaande kennis in de beroepspraktijk, in het kennisdomein en/of op het raakvlak tussen verschillende beroepspraktijken en/of kennisdomeinen en onderneemt actie.
  • Evalueert complexe beroeps- en/of wetenschappelijke taken en voert deze uit.
  • Onderkent en analyseert complexe en onvoorspelbare problemen in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op.
  • Levert in de beroepspraktijk en/of in het kennisdomein een wetenschappelijke bijdrage aan de oplossing van complexe problemen door gegevens te identificeren en te gebruiken.
  • Ontwikkelt zich grotendeels autonoom op basis van intrinsieke motivatie.
  • Verzamelt en analyseert op een verantwoorde, kritische manier:

– brede, diepgaande en gedetailleerde wetenschappelijke informatie over een reeks van theorieën, principes en concepten van en gerelateerd aan een beroep en/of kennisdomein;

– informatie over belangrijke huidige onderwerpen en specialiteiten gerelateerd aan het beroep en/of kennisdomein.

  • Geeft deze informatie op wetenschappelijke wijze weer.
  • Communiceert doelgericht op basis van in de context en beroepspraktijk geldende conventies met gelijken, collega’s, specialisten, niet- specialisten, leidinggevenden en of relevante derden in de wetenschappelijke en of beroepsmatige gemeenschap.
  • Past de communicatie aan het doel en de doelgroep aan.
  • Gespecialiseerde vaardigheden in probleemoplossing, die op het gebied van onderzoek en/of innovatie vereist om nieuwe kennis en procedures te ontwikkelen en kennis uit verschillende vakgebieden te integreren.  

Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid 

  • Werkt samen in een onbekende, wisselende leef- en/of werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid, ook internationaal met gelijken, collega’s, specialisten, niet- specialisten, leidinggevenden en relevante derden.
  • Draagt verantwoordelijkheid voor resultaten van eigen activiteiten, werk en/ of studie en voor het resultaat van het werk van anderen.
  • Draagt verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de professionele ontwikkeling van personen en groepen.
  • Formuleert opinies op grond van onvolledige of beperkte informatie en houdt daarbij rekening met sociaal-maatschappelijke, wetenschappelijke en ethische verantwoordelijkheden, die zijn verbonden aan het toepassen van de eigen kennis en opinies.
  • Managen en transformeren van complexe en onvoorspelbare werk- of studiecontexten die nieuwe strategische benaderingen vereisen.
  • De verantwoordelijkheid op zich nemen om bij te dragen tot professionele kennis en manieren van werken en/of om strategische prestaties van teams kritisch te bekijken.