Uit de praktijk: Politieacademie
Tijdens onze voorlichtingsbijeenkomsten nodigen we altijd een opleider uit om te vertellen over de ervaringen met het inschalen. Politieacademie is deze keer aan het woord.
1. Wie ben je en wat doe je voor welke organisatie?
Mijn naam is Marjolijn Kieft, ik ben onderwijskundige en ik werk als strategisch beleidsadviseur in de Staf van de Politieacademie. Daarbij richt ik mij vooral op de verantwoording over ons onderwijs aan de minister van Justitie en Veiligheid en ik ben betrokken bij de uitwerking van cao-afspraken over leren en ontwikkelen voor de politie. Naast mijn werk bij de Politieacademie heb ik zitting in de Commissie Inschaling van het NLQF. Uiteraard houd ik deze twee rollen strikt gescheiden waar het gaat om inschaling van een politieopleiding en was ik dus als commissie lid niet betrokken bij de inschaling.
2. Wat betekent NLQF voor jou als instrument (in het kader van maatschappelijke doelen zoals arbeidsmobiliteit of leven lang ontwikkelen)?
Het NLQF is voor ons als Politieacademie een mooi instrument om het niveau van onze opleidingen te borgen. Het niveau van de basispolitieopleidingen op niveau 4 en 6 is nu stevig geborgd. Niveau 4 via NLQF-inschaling en onze bachelor-opleidingen zijn door de NVAO geaccrediteerd. Dit helpt politiemedewerkers die in het kader van hun politieloopbaan een opleiding bij een externe opleider willen volgen en het helpt hen ook als ze een loopbaanstap binnen of buiten de organisatie willen maken.
3. Wat is voor je organisatie de belangrijkste waarde van inschaling in het NLQF?
De borging van het niveau van de opleidingen. Veel collega's hebben hard gewerkt aan de ontwikkeling van de nieuwe opleiding en het is heel mooi dat dan uit een stevige externe toets ook blijkt dat het niveau is zoals het bedoeld is.
4. Als je terugkijkt op jouw ervaring met inschaling, wat was voor jou het meest verrassende inzicht?
Het klinkt misschien als een detail, maar het bleek best ingewikkeld te zijn om het niveau en het NLQF-logo daadwerkelijk op de diploma's te krijgen. Dat hadden we eerder in gang moeten zetten. Ook de hoeveelheid reacties van studenten en gediplomeerden was opvallend. Mensen hechten er echt veel waarde aan dat het niveau van hun opleiding formeel is vastgesteld. We hebben het dus zeker niet voor niks gedaan!