Skip to main content

Europese richtlijnen ten behoeve van validatie leeruitkomsten

Ben je betrokken bij het valideren van leeruitkomsten? Lees dan de nieuwe Europese richtlijnen van de Europese Commissie in de publicatie van Cedefop. Het doel van deze richtlijnen is inspiratie en reflectie.

Door het valideren van leeruitkomsten worden eerder verworven kennis en vaardigheden meegenomen bij bijvoorbeeld vrijstelling in een vervolgopleiding. De ontwikkeling en implementatie van validering berust op verschillende verbonden elementen die, wanneer ze worden gecombineerd, de rol van validatie op nationaal en Europees niveau kunnen versterken. De richtlijnen stellen het individu centraal in het proces en reageren op behoeften en doelstellingen. Ze bieden inzicht in validatievoorziening en -methodologieën en hoe het proces kan worden gecoördineerd en uitgevoerd.

Deze derde update van de Europese richtlijnen volgt en breidt de principes uit die zijn overeengekomen in de Aanbeveling van de Raad van 2012 over validatie, en houdt rekening met de evaluatie van de aanbeveling en de follow-up. De richtlijnen zijn het resultaat van overleg met belanghebbenden en validatie-experts gedurende de afgelopen 3 jaar.

Benieuwd naar de richtlijnen of wil je doorlezen? European guidelines for validating non-formal and informal learning | CEDEFOP (europa.eu)