Skip to main content

AANVRAAG INDIENEN

Wil je starten met een aanvraag?

Klik op onderstaande button. Je wordt rechtstreeks doorgelinkt naar onze digitale aanvraagomgeving

Registreren

Voordat je een aanvraag kunt indienen, dien je je te registreren. Om het overzicht te bewaken is het belangrijk dat er per organisatie één account wordt aangemaakt. In dit account komen alle toekomstige aanvragen van jouw organisatie bij elkaar te staan. Let er bij het registreren op dat het e-mailadres waarmee dit account wordt aangemaakt:

  • Niet kan worden aangepast. Zorg ervoor dat het e-mailadres blijft bestaan;
  • en automatisch wordt geregistreerd als contactadres voor het NCP NLQF. Mails die worden verzonden door het NCP NLQF worden naar dit e-mailadres verstuurd.

Nieuwe aanvraag

Onder nieuwe aanvraag staan een aantal opties voor aanvraagformulieren:

  • Validiteit NLQF
  • Inschaling NLQF
  • Herbeoordeling validiteit NLQF
  • Herbeoordeling inschaling NLQF

Validiteit NLQF

Voorwaardelijk aan een besluit op het vaststellen van het NLQF-niveau, de inschaling, is goedgekeurde validiteit. Bij een validiteitstoets worden de volgende criteria beoordeeld:

  • Rechtspersoonlijkheid
  • Eigendomsrecht van de kwalificatie
  • Continuïteit van de organisatie
  • Examinering
  • Kwaliteitsborging

In het document ‘Vragen digitale aanvraag validiteit’ kun je lezen wat voor vragen er in de digitale omgeving staan zodat je je goed kunt voorbereiden alvorens je met de aanvraag start.

Inschaling NLQF

Heb je de aanvraag voor validiteit afgerond of wil je alvast een aanvraag inschaling starten, ga dan naar Inschaling NLQF. Voor iedere kwalificatie maak je een nieuw aanvraagformulier aan en dien je een nieuwe aanvraag tot inschaling in.

In de inschalingsprocedure wordt de kwalificatie getoetst aan de volgende onderwerpen:

  • Descriptoren
  • Substantiële kwalificatie/arbeidsmarktrelevantie
  • Examinering

In het document ‘Vragen digitale aanvraag inschaling’ kun je lezen wat voor vragen er in de digitale omgeving staan zodat je je goed kunt voorbereiden alvorens je met de aanvraag start.

Herbeoordeling validiteit NLQF

De validiteit van een organisatie is, tenzij anders vermeld, zes jaar geldig. Na ongeveer vijf jaar krijg je vanuit het NCP NLQF een melding dat er een herbeoordeling validiteit moet worden aangevraagd. Onder deze optie kun je de herbeoordeling validiteit starten.

In het document ‘Vragen digitale aanvraag herbeoordeling validiteit’ kun je lezen wat voor vragen er in de digitale omgeving staan zodat je je goed kunt voorbereiden alvorens je met de aanvraag start.

Herbeoordeling inschaling NLQF

De inschaling van een kwalificatie is, tenzij anders vermeld, zes jaar geldig. Na ongeveer vijf jaar krijg je vanuit het NCP NLQF een melding dat er een herbeoordeling inschaling moet worden aangevraagd. Onder deze optie kun je de herbeoordeling inschaling starten.

In het document ‘Vragen digitale aanvraag herbeoordeling inschaling’ kun je lezen wat voor vragen er in de digitale omgeving staan zodat je je goed kunt voorbereiden alvorens je met de aanvraag start.

Indien zowel de validiteit van de organisatie als de inschaling beide binnen een periode van 12 maanden beoordeeld moeten worden, worden deze op hetzelfde herbeoordelingsmoment behandeld. De herregistratiedatum van de inschalingsaanvraag is hierbij leidend.

Afronding aanvraag

Als je de aanvraag volledig hebt ingevuld kun je bij de afronding kiezen om:

  1. De aanvraag ter controle in te dienen; of
  2. De aanvraag in te dienen

Wanneer je kiest voor de eerste optie dan zal het NCP NLQF de aanvraag controleren en eenmalig van feedback voorzien. Daarna kun je eventuele feedback verwerken en de aanvraag formeel indienen.

Indien je kiest voor de tweede optie zal het NCP NLQF de aanvraag controleren op beoordeelbaarheid. Is je aanvraag compleet en beoordeelbaar, dan komt er een overeenkomst tot stand tussen jouw organisatie en NCP NLQF en zijn de leveringsvoorwaarden van NCP NLQF van toepassing. Vervolgens ontvang je een ontvangstbevestiging en de factuur voor de aanvraag.